ArkitekturNet - Forsiden

ARKITEKTER I ANDRE ERHVERV

| TEATERDIREKTØREN | FILMPRODUCEREN |
| WEBDESIGNEREN | MUSEUMSINSPEKTØREN |

WEBDESIGNEREN
af Jesper Ravn, februar
01

Anne Bodil Pallesen, 40 år, arkitekt med afgang fra Møbel- og Rumkunst på Kunstakademiets Arkitektskole i 1994. I dag underviser i Webdesign på Kursus- og Projektcentret under Københavns Amt.

Har du nogensinde arbejdet inden for fagets traditionelle kerneområde, dvs. på tegnestue eller lignende?

Jeg har siddet på tegnestue i studietiden. Efter afgang var jeg konsulent for bl.a. Søllerød kommune i en sag om den fysiske udvikling af folkeskolen - jeg er også uddannet folkeskolelærer. Men jeg har aldrig ønsket at sidde i et traditionelt arkitektjob. Mit temperament passer ikke til den slags. 

Jeg trives med stor udveksling, megen kommunikation, hurtigt overblik. Jeg orker ikke at sidde med en detalje meget længe. Jeg vil gerne have et miks af det praktiske og det teoretiske. Derfor har jeg haft glæde af mine hidtidige jobs, for de har været meget brede. Ikke noget med 8 timer i træk ved et tegnebord.

Hvad vil webdesign egentlig sige?

Jeg underviser dels i den rent tekniske programmering af hjemmesider, dels den grafiske udformning af dem, og dels den kommunikationsanalyse, som danner baggrunden. når man opbygger hjemmesider.

Mine elever er fortrinsvis ledige på f.eks. 3 måneders kursus, men også ansatte i amtet og skolevæsenet og enkelte virksomheder. 

Hvordan gik det til, at du kom til at undervise i webdesign?

Oprindelig havde jeg et job, hvor jeg underviste i arkitektur og design. Der manglede en underviser til webdesign, og jeg kunne nogle af programmerne, så det blev mig. Siden er det kommet til at fylde det hele, og mit oprindelige undervisningsområde er bortfaldet helt.

Webdesign er et umådelig bredt område. Det er umuligt at spænde over det hele, så jeg har valgt at fastholde en kontakt til det kreative ved at specialisere mig i layoutdelen og den bløde programmering, f.eks. animation, mens jeg overlader den rent tekniske håndtering af maskinerne til andre. 

Du har altså ikke kontakt til arkitektfaget som sådan. Savner du det?

Ja, for der er trods alt for megen teknik og for lidt design i det job, jeg har i dag. Den evige opdatering trætter mig. Ren programindlæring. Når først man kender principperne i opbygningen af en halv snes programmer, er det for kedeligt ikke at skulle sætte sig ind i noget virkelig nyt. 

Jeg savner simpelthen det rent fysiske i arkitektfaget. Jeg er jo ikke grafiker så det grafiske design, jeg arbejder med på skærmen, kan ikke tilfredsstille mig helt. 

Hvordan kan du bruge din uddannelse som møbelarkitekt inden for IT-verdenen?

Min styrke ligger i at kunne indkredse problemstillingen i en opgave og arbejde målrettet hen mod at finde en praktisk tilgang i en fart. Og kommunikationsdelen i mit arbejde, både over for eleverne og i kommunikationsanalysen bag hjemmesiden, er det jeg tænder mest på. 

I forhold til mine kollegaer griber jeg undervisningen anderledes an. Jeg arbejder projektorienteret med en grundig analyse for at indkredse problemets kerne, jeg følger ikke retningslinierne i en bestemt indlæringsteknik. 

Hvordan former din hverdag sig?

I hverdagen er det min opgave at holde mig ajour inden for de programmer, jeg underviser i, dvs. Illustrator, Flash, html, Javascript, PhotoShop, DreamWeaver, Homesite og andre tilsvarende. Jeg skal desuden tilrettelægge undervisningsforløbene, så de svarer til kursisternes behov - og de behov ændrer sig hele tiden, for webdesign udvikler sig selvfølgelig lige så hurtigt som alt andet inden for IT. 

Min hverdag rummer nok 50% undervisning, 25% vejledning af eleverne, 25% udvikling af næste undervisningsforløb og faglig ajourføring.

Hvilke faggrupper arbejder du sammen med?

Mine kolleger er blandt andet en keramiker og en fotograf, og jeg har set 3-4 andre arkitekter i rollen som f.eks. webmaster, men almindeligvis beklædes min stilling faktisk af nørder. Der er ingen, der er færdiguddannet i webdesign. Det er noget, man har lært sig. 

Det er et kæmpe plus at være akademiker. Det giver den fordel, at man har et redskab til at kunne se, hvordan en situation kan gribes an. Inden,for undervisning er situationen altid ny! Til gengæld er det bestemt ikke noget problem, at jeg ikke er decideret tekniker. Dem er der masser af. Jeg bærer rundt på et godt analyseapparat. Det er min styrke.

Hvad tjener du?

Jeg tjener omkring 24.000 kroner plus pension i en fuldtidsstilling.

Er du medlem af arkitektforeningen?

Tidligere var jeg, men jeg skiftede til Danske Designere, som dækkede mit felt bedre. I dag har jeg ikke brug for deres tilbud, men skulle jeg vende tilbage til faget var det nok Danske Designere, jeg ville vælge som interesseorganisation.

Føler du dig som arkitekt?

Ikke som typisk tegnestuearkitekt. Det har jeg aldrig gjort, heller aldrig ønsket. Jeg føler mig såmænd heller ikke som webdesigner. Jeg er møbelarkitekt! I tankerne vender jeg altid tilbage til møbelarkitekturen, det mærker jeg i den måde jeg anskuer mine fysiske omgivelser, et rum, en genstand osv. Mit udgangspunkt er kroppens fysiske størrelse, menneskets livsform og dets dagligdag. 

Du kunne sikkert lære programmeringssprogene C++, Visual Basic og Oracle på ingen tid og blive én af de virkelig eftertragtede programmører, der tjener enorme summer.

Jeg ville kunne angribe det meget hurtigt, det er rigtigt. Det er ikke svært at lære de sprog og lære strukturen, men at bruge dem virkelig godt og blive en såkaldt seniorprogrammør, der kan levere høj kvalitet, det tager tid og kræver megen erfaring. 

Jeg er sikker på at der sidder nogle unge fyre, der ville kunne gøre det 100 gange hurtigere end jeg og som oven i købet ville elske det. Jeg synes, at dé skal gøre det....
LEDER
UDSTILLING
UDDANNELSE
KVALITET
MILJØ
LANDSKAB
FORSKNING
ANMELDELSER
LINKS
NYHEDSBREV
KOLOFON

OPDATERET D.07-04-2003



Kommentarer og debatindlæg kan sendes til redaktionen@ArkitekturNet.dk
Gengivelse tilladt ved kreditering.

TOP

OPDATERET D.07-04-2003